Innowacje pedagogiczne to nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy placówki. Innowacje pedagogiczne to zmiany, które nie zmieniają specyfiki pracy przedszkola, ale jednocześnie wzbogacają program edukacyjny. Inspirują nauczycieli pozwalając im uzyskać nowe umiejętności i wdrażać nowe techniki w pracy z dziećmi.

W ostatnim czasie w naszym przedszkolu  został wprowadzony projekt edukacyjny „Wszyscy jesteśmy Polakami” oraz innowacja „Matematyka jest wszędzie”.

„Wszyscy jesteśmy Polakami”, autor: Wioletta Damijan

Od wielu lat w naszym przedszkolu kształtujemy postawy społeczne dzieci oparte na wartościach bliskich sercu Polaków. Patriotyzm jest jedną z tych wartości, którą pielęgnujemy. Nauczyciele kształtują dziecięcy patriotyzm, który wyraża się w przywiązaniu do tzw. małej i wielkiej ojczyzny. Działania kierunkowe zawsze były i nadal są oparte na zacieśnieniu współpracy z domem rodzinnym, poznaniu najbliższego otoczenia, przybliżeniu piękna naszego miasta – jego tradycji i obyczajów, poznaniu regionu małopolskiego, a w efekcie ukazania piękna naszego kraju. Kształcimy kulturę narodową młodego pokolenia w szacunku dla ludzi, którzy tworzyli polskość. Już od najmłodszych lat budowana jest wśród przedszkolaków świadomość, że są dziećmi, które wraz ze swymi rodzinami są mieszkańcami pięknego miasta Tarnowa, że mieszkają w Polsce i dlatego są Polakami. Projekt został zgłoszony do konkursu adresowanego do nauczycieli Małopolski „STU NA STO” zorganizowanego przez MCDN ODN Tarnów oraz Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Diecezji Tarnowskiej, Urząd Miasta Tarnowa, pod patronatem Małopolskiego Kuratora Oświaty i został nagrodzony III miejscem.

„Matematyka jest wszędzie”, autor: Jadwiga Jagiełło-Stanowska

Celem innowacji matematycznej jest wprowadzenie dzieci w matematyczną metodę ujmowania świata, poszerzenie wiedzy i umiejętności dzieci uzdolnionych w zakresie matematyki, kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i zdolności do wysiłku intelektualnego, stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności matematycznych oraz rozbudzenie wiary dziecka we własne możliwości. Ponadto dzieci realizując innowację uczą się systematyczności, rozwijają myślenie przyczynowo – skutkowe, a także interesują się matematyką na tyle, aby stała się dla nich przyjemnością i inspiracją w późniejszych latach nauki.

Na uwagę zasługuje również fakt, że nasze przedszkole również bierze udział w różnego rodzaju programach ogólnopolskich: „Czyste powietrze wokół nas”, „Stanford Harmony” oraz „Mały miś w świecie wielkiej literatury”.

„Czyste powietrze wokół nas” – program przedszkolnej edukacji antytytoniowej.

Program jest dostosowany do dzieci w wieku 5-6 lat. Program stanowi pierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych, w wychowaniu zdrowotnym dziecka – pierwszy etap nabywania wiedzy na temat szkodliwości dymu tytoniowego. Łączy się to również z poznawaniem sposobów radzenia sobie w tych sytuacjach codziennych, w których dziecko narażone jest na szkodliwe dla niego zwyczaje osób palących. Postawa obronna wobec zjawiska palenia tytoniu, którą uda się wykształcić u dziecka w wieku przedszkolnym, może owocować przez całe życie. Celem programu jest wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy oraz zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub, gdy dorośli palą przy nich tytoń.

Program „Sanford Harmony”

Jest to program wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci, który został stworzony przez specjalistów z dziedziny pedagogiki na Arizona State University. Edukatorzy, mieli na celu poprawienie komunikacji i współpracy w grupie, nauczenie okazywania empatii i szacunku oraz rozwiązywania problemów, a także rozwinięcie kompetencji emocjonalnych u dzieci. Program dostosowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym. Budzi ogromne zainteresowanie. Skupia uwagę dzieci. Dzieci chętnie uczestniczą w spotkaniach z Zi. angażują się w każdy etap spotkania i często nawiązują do przygód ufoludka. Dzieci pokochały ufoludka Zi i dzień po dniu z programem Sanford Harmony powoduje pozytywne zmiany w życiu dzieci, dając im możliwość funkcjonowania w lepszym i skłonnym do współpracy społeczeństwie.

Projekt „Mały miś w Świecie Wielkiej Literatury”

Projekt „Mały miś w Świecie Wielkiej Literatury” to ogólnopolskie wyjątkowe wydarzenie, w ramach którego miłość do czytania przekazywana jest najmłodszym w przedszkolach. Nauczycielki przedszkola, rodzice czytają przedszkolakom książki. Każde takie wydarzenie jest świętem pełnym literatury i małego pluszowego misia. Wartości moralne przekazywane w Projekcie za pośrednictwem literatury są całkowicie zgodne z jej powszechnym zastosowaniem w pracy wychowawczej z dziećmi. Liczy się głównie dobra zabawa i promowanie czytelnictwa wśród najmłodszych i ich rodziców.

 

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Z darami natury świat nie jest ponury”

Głównych celem ekologiczno – plastycznego projektu edukacyjnego „Z darami natury świat nie jest ponury” jest kształtowanie postaw proekologicznych, pobudzanie kreatywności dzieci i nauczycieli oraz zapoznanie z ideą zero waste. Program jest zgodny z Podstawą Programową wychowania przedszkolnego.